onsdag 26 maj 2010

Onsdagsmys och lite tankar om föräldrastress

Läser och begrundar Helene Sigfridssons debattartikel. Kan inte minnas att det någonsin förekom att föräldrarna var med i skolan när jag själv var liten. Vi hade en julfest tror jag en gång om året, då var föräldrarna där, men inte sjutton var de med annars? På dagis hade vi också någon sorts familjefest på våren och i december ett luciatåg förstås. Där var nog föräldrarna med, det finns bildbevis tagna med instamaticen ;-).

Men allt det där har ändrats. Nu förväntas vi föräldrar delta i förskola, skola och fritids aktiviteter. Det är väl trevligt i och för sig, föräldramedverkan är bra. Men det skapar en stress också. När Molly var i den åldern pluggade jag och kunde lätt styra över min egen tid. Då funkade det. Men hur gör man annars? Och om man har fler barn än ett? Dessutom är det annat som tar tid, fritidsaktiviteter och läxläsning till exempel.

Hur ska man räcka till som förälder?

Själv har jag just skickat Tomas och Nike in till Gnesta för att besöka Cirkus Skratt. Det är Lions Club Gnesta som varje år tillsammans med lokala företag står för en stor del av cirkusbiljetternas kostnad. Vuxna behöver bara betala 50 kr och barn följer med en vuxen utan kostnad. Det är verkligen en bra grej som underlättar för barnfamiljer att räcka till! Inte tidsmässigt då, men det är inte fy skam att för en sån billig peng kunna ta med sig hela familjen på cirkus.

Själv har jag aldrig riktigt gillat att gå på cirkus. Inte ens när jag var liten. Passar mig utmärkt att spendera kvällen hemma på egen hand. Lugnt och skönt är det också ;-).

5 kommentarer:

Jessica sa...

Har du några exempel på sånt man "ska" delta i? (jag har inget att jämföra med)
Jag minns inte så många saker, jag är född på sjuttiotalet så gick i grundskolan på åttio- och nittiotalet. Jag gillade inte grundskolan och när det gällde fritids och snt, det passade inte mig. Det var väl en grej om året innan jag slutade mellanstadiet och sedan ingenting.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Åh - avslutningarna, både vår och höst, föräldrafika en gång per termin (på eftermiddagen), skolans dag har funnits i någon skola, då det ska vara lotterier, bullförsäljning och allt möjligt, luciafirande/julfest, gårdsstädning på dagis, föräldramöten...

Ofta är ju inte det här synkat heller mellan skola/förskola (om man har flera barn). Sen är det dessutom dagar då verksamheten är stängd för planering och ingen omsorg finns, på vissa ställen ett par gånger/termin, hos oss bara en gång/termin.

Jessica sa...

Hmm, med dagisgrejerna så kan man upplysa kommunen/stadsdelen/byn eller vad det nu är att de har skyldighet att anordna alternativ barnomsorg under sina planeringsdagar.

Jag läste hennes debattartikel och tyckte att den var bra. Det fanns en "svarartikel" som jag tyckte var rejält nedlåtande. Ingår i att vara förälder...
Jag har en väninna som har svårt med att det ska vara med pengar till så mycket just nu. Just i slutet av terminerna är det särskilt jobbigt men under terminerna också.

Sara T sa...

Dagis minns jag ju inte så mkt, men i skolan har jag ändå för mig att det var en del grejjer. Utflykter, skolans dag, samlingar, klassresor, klassfester, avslutningar etc där föräldrarna var med. Kanske inte alla föräldrar varje gång, men ändå en del. En del föräldrar kom och höll fördrag om vad de jobbade med på mellanstadiet. Alt att vi fick göra studiebesök hos dem. Minns bland annat besök på pripps där vi fick dricka hur mkt läsk som helst! Och ett besök ute hos tullen där vi fick hälsa på knarkhundarna. Min Pappa kom till skolan och berättade om sitt jobb som projektledare inom "data" och hade med sig sig mac... snacka om att jag var poppis den dagen! Sedan var vissa förädlar med en hel dag i skolan osv. Och så var det aktiviteter med fritids också. Men det är och var nog stor skillnad på olika delar i landet och vad föräldrarna har för jobb etc. Jag växte till stor del upp i Bromma där jag tror att många föräldrar hade ganska flexibla jobb...

Min lilla kille har ju inte gått så länge på dagis ännu så jag vet inte hur mkt grejjer det kommer vara. Får återkomma när jag vet mer i ämnet :)

En sak som verkar vara stor skillnad är det här med att det är lite prestige i att lämna sent och hämta tidigt. Enligt min Pappa var det inte alls så när vi gick. Då var de flesta barnen där ganska långa dagar och det var inte någon som höjde på ögonbrynen.

(född 77)

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jessika - ofta är det ju lite knepigt med alternativ omsorg, som idag har byns alla (tre) dagmammor haft planeringsdag. Då återstår förskolan där Nike aldrig satt sin fot. Känns som en dålig lösning i praktiken. Förr om åren funkade sånt där för då fanns det pengar till vikarier att ta in och det fanns extradagmammor som var mer eller mindre "fasta vikarier", men det gör inte det idag.

Sara - Ja den där lämnings- och hämtningshetsen har jag hört talas om, känner inte alls igen det vare sig från när Molly var liten eller från Nikes dagmamma. Det förekom inte på nittiotalet tror jag den där hetsen. Föräldrar hade barnomsorg när de behövde och så var det inte mer med det. Många ganska länge på dagarna. Det blev inte lugnt på avdelningarna förrän efter fem.

Sen tror jag det där kan vara lite av ett storstadsfenomen. Här i spenaten har många rätt långa dagar pga pendling dessutom. Känner inte igen det där alls, men det kan ju vara specifikt för vår dagmamma då, det kanske är mer stress över det där på förskolorna.