söndag 30 maj 2010

Söndag

Söta döttrar

Visst finns de där de svarta hålen, men jag har hittills lyckats ta mig upp ur dem igen ganska snabbt. Tack för era snälla kommentarer, de värmer verkligen!

Igår gjorde jag svartrotssoppa som sagt, Sabina - det är inte svårt - ta fyra svartrötter, skala och skär i mindre bitar. Fräs en gul lök och en vitlöksklyfta och fräs. I med svartrötterna och 6 dl buljong och en tsk dillfrö och koka mjukt. I med skal och saft från en citron och 1 dl crème fraiche. Mixa slätt och sila om du vill ha extra fin soppa. Koka upp igen och servera med rökta räkor samt dekorera med några dillvippor. Receptet kommer från Gröna recept för godare mat, boken som du också kan vinna om du talar om för mig vilket ditt godaste vegorecept är. Gör det senast idag och jag blir jätteglad, det går bra att svara i kommentarerna till detta inlägg.

Hur som helst. Svärmor, svåger och svägerska kom hit och åt middag igår. Med trevligt sällskap och mat blir allt genast mycket bättre. Sedan blev det schlagerkväll och både Tomas och jag hade tippat Tyskland som segrare och var föga överraskade över att det verkligen blev så.

Idag var det dags för Knytte igen. Sista gången för i vår och vi gjorde en tur till Näsberget. Så här såg det ut där uppe. Som synes har jag fortfarande inte tröttnat på att leka med Hipstamatic.

Nike var lite avslagen efter schlagerkvällen. Fast hon var vid ganska gott mod ändå där uppe på berget.
Efter dagens knytteövningar gick jag på lite upptäcktsfärd i trädgården. Och hittade min lewisia blommandes! Den har aldrig tidigare blommat så jag blev såklart glad :-). Den fanns här när vi flyttade in men då undrar jag om den inte var relativt nyplanterad. Nu är vi inne på femte sommaren i huset och den blommar alltså för första gången. Tålamod är en dygd - särskilt i trädgården som någon sa.

Inne blommar det också. Molly kom med en flaska vin och en bukett lövkojor eftersom det var mors dag. Lövkojor är otroligt fina och doftar underbart gott! Nästa sommar ska jag försöka mig på att så egna, det verkar inte så jättesvårt.

Och mer blommor, fast dessa är lite på dekis, men i alla fall. Det är körsbärsträdet som äntligen blommar i min trädgård. Vi minns inte riktigt men vi tror att vi satte det första sommaren vi bodde här, alltså 2006. Femte sommaren även för detta alltså. Men Tomas hävdar att det blommade förra året, men det minns inte jag i alla fall. Nu blommar det litegrann i alla fall, inga kaskader av rosa blommor direkt men det kommer väl...


Sådär, det var dagen i bilder det. Och den har varit riktigt bra!

4 kommentarer:

SaraT sa...

ooo jag har många veggorecept... men en återkommande favvo är (i ngt snabbversion här)

Fräs lök och paprika. Krydda m ca 1 msk torkad koriander och två tsk spiskummin. I m kidneyböner och salsa (egengjord eller ngn av de färdiga texmexvarianterna)Puttra lite.

I en ugnsform, riv på ost (kan vara sojaost man man så vill). In i ugnen på grill ett par min till osten får färg.

Servera m nachochips, skivad avokado och en sås på gräddfil, hackad koriander och rivet limeskal.

Annars är ju alltid jordärtskocksoppa väldigt gott också...

Men du - räkor är väl inte veggo? :)

(jag äter iofs fisk... :)

Kajsa Bergman Fällén sa...

Hehe, nej räkor är ju förstås inte särskilt vego. Men jag är inte så knusslig, det är bara rött kött jag inte äter egentligen. Fisk går bra och även kyckling och vilt. För min del då. Fast jag vill bli bättre på vegomat! Jag är uselt dålig, har typ tre standardrätter som jag kan variera mellan....

- - - sa...

Aha. Hipstamatic. Har hört ordet, men visste inte vad det betyder. Är det när bilder ser lite gamla ut alltså? Det var en jättefin bild.

Skönt att det vänder uppåt efter en dipp! :)

Kajsa Bergman Fällén sa...

Malin - det är en iPhone-app alltså. Det finns ett gäng olika effekter, man kan kombinera dem på olika sätt också.