torsdag 11 augusti 2011

Grönt skönt och lite stickigt

Gårdagen inleddes med att vi åkte tidigt in till Gnesta för provtagning på VC. Jag behöver inte bli stucken i någon ven när bara blodvärdena ska tas (röda och vita blodkroppar och järnvärde), så jag blev stucken i fingret istället. Själva sticket gör lite mer ont tycker jag, men bättre det än mecket i armen. Och man slipper blåmärken om inte annat! Dock är de jättebra på att sticka på LAB i Gnesta, men jag börjar få ärr på venerna så det är ju bra att undvika det om det går.

Sen gick jag ner med Nike till en kompis och hon tillbringade några timmar där. Lugnt och skönt hemma alltså. Tomas och jag passade på att städa huset. Tomas städade mest men jag gjorde mitt bästa åtminstone. Sen ner på byn igen, hämta Nike, besöka Ingemars prylbod där jag köpte en lampskärm. En stor denna gång och den ska sitta i Stökiga syrummet när den är klar tror jag. Undrar om det ska bli ytterligare en birdie-mushroom-skärm eller om vi ska hitta på något annat...?

Idag var det återigen dags för en tidig uppstigning. Tomas studsade upp först och fixade lite matsäck, sen var det Nikes tur (hon fixade inte så mycket matsäck dock) och så jag sist av alla (fixade inget jag heller). Och så vidare mot Nyköping. Jag blev avsläppt vid sjukhuset och Nike och Tomas fixade lite ärenden innan de kom upp sista timmen. Den nya porten funkade utmärkt och det var så himla skönt att slippa stickandet! Sen var det Nikes och min tur att fixa lite ärenden på stan innan vi åkte hem.

På eftermiddagen kom årets första grönsakslåda från Peterslunds Ekoodling! Alltid lyxigt och efterlängtat.

Det var fyra kronärtskockor i lådan! Hurra vad jag blev glad. Sockerärter också. Dessutom sallad, tomater, rödbetor, zucchini, gurka och potatis.

Hittade sen lite gulliga morötter när jag gallrade lite i odlingslådan. Det blir tyvärr inte många morötter för oss i år, några elaka fåglar har nog ätit upp det mesta av fröna. Kålfjärilslarver hade dessutom fullkomligt massakrerat ruccolan vilket inte gjorde så jättemycket eftersom den vuxit sig stor och besk i torkan. Men i alla fall. DET VAR MIN RUCCOLA! ;-). Men morötterna var supergoda kokta väldigt lätt i salt och rapsolja.


Nike och jag snabbshoppade tre Depend-nagellack. Jag tog lila och Nike tog rosa (nähä?). Så blev det ett i guld också, så glittrigt som det bara går. Nu har jag lila naglar och Nike är snyggt neonrosa på vänster hand och guldig på höger. Så ville hon ha det och så blev det. Köpte också en kajalpenna. Om det nu heter så numera. Allt får ju så coola namn på engelska så man inte förstår vad man ska köpa. Mina ögonfransar är inte så roliga så det behövdes lite artificiell färg runt ögonen insåg jag.

Det var väl det hela. Middagen blev smaskens med pasta, tomatsås, sockerärtor, bacon, fetaost, morötter och rostad paprika....

Inga kommentarer: