fredag 9 juli 2010

Mer barnomsorg till folket


Socialdemokraterna lovade igår i Almedalen fler timmar i förskolan till barn som har föräldrar som är föräldralediga eller arbetssökande. Personligen tycker jag nog att 15 timmar i veckan räcker till barn till föräldralediga. Eller rättare sagt, jag ser inte riktigt att den ganska dyra reformen skulle var så viktigt. Fanns det obegränsade ekonomiska resurser så visst, men det gör det ju nu inte. Bättre då att lägga skattepengarna där de verkligen behövs. Som t.ex. på barn till arbetssökande föräldrar.

Det finns en syn på arbetssökande som personer som mest sitter hemma och rullar tummarna. Jovisst, alla har säkert någon i sin omgivning som tycker att det är helt OK tillvaro att inte behöva jobba utan leva på a-kassa istället, men de flesta som är arbetssökande är faktiskt just arbetsSÖKANDE och vill hitta ett arbete. Det ska då i många kommuner, t.ex. min egen kommun Gnesta, hinnas med på 15 timmar i veckan. 15 timmar är egentligen inte femton timmar för det ska även hämtas och lämnas, för de flesta innebär det att det då går bort någon halvtimme/dag. Dessa timmar får man inte disponera så det passar familjen, utan de ska förläggas antingen som 3 dagar/vecka à 5 timmar eller 5 dagar/vecka à 3 timmar. Alltså har den arbetssökande 12,5 - 13,5 timmar i veckan till sitt förfogande för att söka arbete. Hur ska man hinna det?

För egen del, när jag varit arbetssökande, har det inneburit att jag sysslat med följande på dagarna:
  • att dagligen gå igenom annonserna på alla jobbsökarsajter som finns, oftast går det bra att få dem i mail eller via RSS men inte alltid
  • att skriva ansökningar, att använda samma personliga brev till varje tjänst man söker duger inte, det ska gås igenom och struktureras om, korrekturläsas och trippelkollas
  • att hålla utkik efter företag som är intressanta för att kunna skicka en spontanansökan dit
  • att knyta och underhålla kontakter för att förhoppningsvis någon möjlighet ska öppna sig på det sättet, kan till viss del göras via nätet, men det handlar också om att fysiskt befinna sig i vissa sammanhang, mingla och marknadsföra sig själv
  • att dyka upp när arbetsförmedlingen tycker att man ska göra det, själv fick jag lyckligtvis jobb innan min uppsägningstid var över så jag slapp hamna i arbetsförmedlingens rullor med allt vad det innebär - träffar, coacher osv
  • att gå på anställningsintervjuer, det innebär ibland fler än en enda intervju, kanske även personlighetstester och liknande
Hur i hela friden hinner man med det på knappa 15 timmar/vecka?

Ingalill Fredriksson (c) som är ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Gnesta har också bloggat om detta.
Det verkar inte som om Ingalill ser problemet med att försöka söka arbete under de korta timmar som erbjuds idag. Det är synd.

Jag bloggade om detta i november förra året också.

Inga kommentarer: