torsdag 31 december 2009

Hejdå 2009 välkommen 2010

Jag har inga planer på att skriva någon sorts pretentiös årskrönika, det blir en snabbvariant istället.

2009 var året som innehöll mycket av allt. Jag har pluggat mycket - digital bildbehandling, att skriva för webb och interaktiva medier och media- och kommunikationsvetenskap har det blivit. Jag har ägnat en ansenlig del av min tid till att handarbeta och att skriva om andra som handarbetar.

Mycket tid har ägnats åt Miljöpartiet de Gröna i Gnesta, det gick ju bra i EU-parlamentsvalet och massor av annat roligt har också hänt under året. T.ex. blev jag ledamot i barn- och utbildningsnämnden, var på kongress, på regionala kommunal- och landstingsdagarna, demonstrerade mot kärnvapen, ordnade en föreläsning med Mats-Eric Nilsson, var med i valgruppen för Sörmland och allmänt hade jag ett mycket trevligt och inspirerande år som gett mig massor av energi och inspiration.

Skolfrågan var, och är fortfarande en het potatis i gnestapolitiken. Jag har skrivit så mycket om detta nu så jag kanske inte behöver gå in på detaljer :-).

Sociala medier blev det mycket av. Bloggandet fortsatte i den här bloggen som är relativt ny, dessutom ökade min närvaro på Facebook, Bloggy och Twitter. Det ledde i sin tur till att jag lärde känna ett antal trevliga och allmänt fantastiska människor och hamnade både på Sweden Social Web Camp, 24 H Sörmland och Geek Girl Meetup. Bland annat. Nu på lördag är det förresten Tweet Meetup Gnesta på Humbles klockan 12. Välkommen om du känner för att twittra lite öga mot öga!

Treåringen (som var två på den tiden) tog tåget upp till Åre för att hälsa på dåvarande nittonåringen, numera tjugoåringen (hängde ni med där?). Soligt, snöigt och mysigt att umgås med båda döttrarna i några dagar.

Och så blev jag av med mitt jobb. Men fick ett nytt! Lärde mig massor på kuppen. En del saker som jag nog hellre velat låta bli att lära mig, men det fanns goda saker som kom med de onda, som fick mig att växa och glädjas mitt i det mörka.

Många fina människor har korsat min väg det här året. Lärt mig massor, gjort mig glad, inspirerat och entusiasmerat. Det är nog årets bestående intryck - all denna inspiration från olika håll. Att det finns så många människor som kan ge och ger så mycket!

2010 blir ett spännande år. Framför allt för att det är val i höst. Som det ser ut just nu lutar det åt en röd-grön seger i riksdagsvalet och även lokalt känns det som om det är vi som har vind i seglen.

Nytt jobb för min del blir det också som sagt. Återstår att se om jag har energi nog att slutföra grundkursen i MKV under våren.

Hm... blev det en pretentiös årskrönika i alla fall...? Kanske :-)

Gott Nytt År allihop, vi ses på andra sidan nyåret!

Inga kommentarer: